Tradisjonell lapskaus med pølse

Tradisjonell lapskaus smaker alltid godt, og er super lett å lage. I tillegg gir denne retten deg den perfekte anledning til å bruke opp rester av grønnsaker og kjøtt.

Hvis du har lyst på noe som både smaker godt men som også er billig og veldig kjapt å lage så er lapskaus helt supert! Man kan variere med akkurat de ingrediensene man selv måtte foretrekke, og det er den perfekte middag å lage for å bruke opp rester ifra kjøleskapet. Tilsetter du litt makaroni eller potetbiter i lapskausen blir den litt mer mettende også. 

Her har jeg laget en svært enkel versjon av lapskaus med det jeg hadde tilgjengelig av ingredienser.

Lapskaus1

 

Gir ca. 2 porsjoner

Ingredienser
1 liter vann
1 buljongterning eller fond (fond gir best smak, men buljongterning fungerer også helt fint)
1 pølse, skinnfri
¼ kålrabi
1 sellerirot
2 små gulrøtter
½ pastinakk
3 never makaroni (kan erstattes med 2 poteter hvis man foretrekker det)
¼ purreløk
Salt
Pepper

Start med å koke opp vannet i en litt dyp kasserolle. Ha så oppi buljongterningen, eller fond, og la det koke til det er oppløst. Skjær opp grønnsaker og pølse i passelig store biter og tilsett dette i kasserollen. Skru ned varmen på komfyren og la dette stå å putre på lav varme i ca. 7-8 min. Tilsett så makaronien, og la det putre videre i ca. 10 minutter. (kort ned litt på koketiden hvis du ønsker at makaronien skal være ”al dente”)
Smak til slutt til med salt og pepper. Server lapskausen med varme hvitløksbaguetter, rundstykker eller annet godt brød, og gjerne en salat. Velbekomme!

Lapskaus2

Author: Kristinesmat

Jeg heter Kristine, er 23 år og kommer fra Sunnmøre. Per dags dato bor jeg i Bergen og studerer til å bli ingeniør hos HVL. Matlaging er min store lidenskap, og noe jeg bruker mye av fritiden min på.

Leave a Reply

